Als je een rechtaansprakelijkheids verzekering neemt waarom kan je er dan pas 4 jaren later gebruik van maken?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel dus een verzekering voor als je een advocaat nodig zou zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

Naar mijn weten direct en bij sommige verzekeringen na 3 maanden zoals een inboedelverzekering of een WA/wettelijke aansprakelijkheid verzekering.

Rechtaansprakelijkheids verzekering me niet zo veel. Het kan zijn dat je net iets anders bedoelt dan dat, maar een verzekering dat pas na 4 jaar gebruikt kan worden klinkt nogal absurd in mijn ogen.
4 maanden is daarentegen wel weer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 4 jaren lijkt me afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij, maar los daarvan denk ik dat het doel duidelijk is: om misbruik te voorkomen door snel de verzekering te gaan afsluiten terwijl je weet dat de kans groot is dat je verwikkeld zult gaan raken in een juridisch geschil, om zo kosten van de procedure te besparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er al een termijn aan een verzekering verbonden zal zijn, dan zal het wellicht om een rechtsbijstands- of wa verzekering gaan. Hierbij kan ook worden opgelegd dat er de laatste 2 jaar geen claim is geweest mbt een rechtsbijstandverzekering.
Dat heeft twee simpele redenen, ten eerste betaal je voor iets waar je geen rechten kunt ontlenen, alhoewel sommige verzekeringen dan ook geen premie vragen.
ten tweede zijn dan alle lopende conflicten wel uitgedoofd, waardoor de verzekeraar geen kosten maakt voor sluimerende zaken die al van voor de ingang van de verzekering spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt gedaan zodat het zeker is dat er geen voorval gaande is waarvoor je aanspraak kunt maken op die verzekering. 4 jaar is wel erg extreem lang volgens mij. Maar het feit dat het niet meteen ingaat heeft dus te maken dat mensen niet gaan afsluiten als ze vermoeden deze verzekering binnen de kortste keren nodig te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat er voorvallen zijn dat je binnenkort aanspraak kan maken op die verzekering. Dan loopt de verzekeringsmaatschappij dus het risico dat mensen de verzekering gaan afsluiten als ze zich in een situatie bevinden dat ze dit nodig hebben, waardoor het de verzekering geld kost. Om er zeker van te zijn dat de klant geen verzekering afsluit omdat er iets gaande is, hebben ze die regeling ingevoerd. Snap je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wel hoor....
Dat ligt aan de verzekeringsmaatschappij waar je hem afgesloten hebt. Dit doen ze om misbruik te voorkomen, maar ik vind het wel lang,hoor. Ik heb er ook een al enkele jaren en had hem al binnen een jaar nodig. Ze hebben toen perfect geholpen. Misschien omdat ik al jaren een goede klant van ze ben,want ik heb er al mijn verzekeringen lopen.( collectief). Misschien een tip als je juridische hulp per direct nodig hebt. Kijk eens op de site www. jurofoon.nl. Als het je wat lijkt, het kost 45 Euro per jaar en je kunt gratis bellen voor juridisch advies. Ik had laatst een geval waarin ik het niet eens was met de nachtdiensten die mijn man moet draaien en een collega die de boel verziekt. In mijn optie klopte er veel niet bij dit bedrijf. Heb gewoon eens gebeld (is toch gratis) en kreeg goed advies.Als het nodig was geweest hadden zij alles geregeld, de arbeidsinspectie ingeschakeld, de screening verzorgt enz. Gelukkig bleek dit na een goed gesprek niet nodig en is alles nu naar wens geregeld.
amc
14 jaar geleden
Dat klopt niet. Wettelijk staat er een termijn voor zaken die pas na 3 maanden na aangaan van de verzekering ontstaan. Zou anders heel makkelijk zijn om voor lopende zaken een verzekering af te sluiten.